25 maj 2011

Royal Canin

Hej allesammans!



Har under det senaste halvåret köpt Royal Canin's Westie torrfoder och Ronja har ätit detta med god aptit och jag har inte haft något att klaga på detta torrfoder, men när jag var och köpte senaste säcken med mat och skulle bjuda det till Ronja, vägrade hon att äta! Testade att ha torrfodret framme dygnet runt att hon kunde fara och äta av det när som helst, men hon rörde inte ens vid torrfodret på ca 3 dagar! (Hon fick nog annan mat vid sidan om). Till slut tänkte jag att nej nu endå, har hon blivit sådär skinkig att inte ens torrfodret duger mera... så jag blandade en burk Cesar med knallarna, och då åt hon upp allt i ett naffs, men en kort stund efter det spydde hon upp allting... misstänkte att det var något fel på knallarna, så jag förde tillbaka säcken med mat till djurbutiken, varifrån jag hade köpt torrfodret, och de gav mig en ny påse, och med nya påsens torrfoder var det samma sak, hon vägrar äta...

Nu vet jag att ni tänker att hon bara inte vill ha detta torrfoder mera, men min mormor råkade ha kvar lite torrfoder från en tidigare säck och det "gamla" torrfodret åt hon nog.. Så då måste det ju vara något fel med det som jag har köpt nu eller?

Har någon annan varit med om detta?

// Heebs&Ronja <3

3 kommentarer:

  1. om hon har valeraskaus kan de bero på de..

    SvaraRadera
  2. Westier är så kloka hundar att de vet nog precis vad de gör om de vägrar att äta torrmaten och sedan väntar de om man skulle få något "godare" i stället :> Jag brukar nuförtiden alltid blanda torrmaten med något annat som just cesar (eller tex grynost, köttfärs...) eller sen finns det också en bra mat utan konserveringsmedel eller någo desto värre "onödiga ingredienser" som heter "kotikeittiön kanamureke" och "kotikeittiön lihamureke" i kylen i större butiker som citymarket, dem tycker Rockie i allafall väldigt mycket om blandat med torrmaten.

    Men du nämnde att Ronja spydde upp ceasar+torrmatmixet och detta har Rockie också gjort en gång efter att jag började blanda maten, men det berodde på att den bara är så himla snål :D den åt upp alltihop alltför hastigt och detta orsakade då att den spydde upp nästan genast efter att den hade tömt matkoppen.

    Har du prövat på annan torrmat som till exempel Nutro (i ett ljusrött paket för hundar som westies) eller till exempel eukanuba, cibau m.m? :)

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt långa svar :)Det stämmer att hon faktiskt åt maten alltför snabbt och att hon därför säkert spydde upp allting.

    Jag har faktiskt funderat på att testa med något annat märke , gärna eukanuba isåfall. Hoppas de smakar bättre ;D

    SvaraRadera