20 april 2011

Westietrimmning

Bild på allt jag behöver för Ronjas pälsvård :) På bilden kan ni se en handske jag har på när jag nyppar henne så att jag inte skall få blåsor på händerna, en borste, en klosax, en effileringssax (fin. ohennussakset), saken som ser ut som en fotfil använder jag som hjälp vid nyppningen, en kam, en handduk som det står TASSUPYYHE på (Finlayson) <3, Pet Head by Bed Head TIGI schampo (Fears for tears) och John Paul Pet balsamspray som reder upp tovor.
Har länge funderat på att börja trimma Ronja själv eftersom det blir ganska dyrt i längden om man skall föra henne och trimmas till nån annan 4-6 ggr i året (60€ per gång). Tog mig i nacken och anmälde mig till en nybörjarkurs i trimmning som ordnades av Tiina Jaakkola. http://rontix.webs.com/apps/blog/show/6307599-trimmauksen-alkeiskurssi-. Lördagen den 26.3.2011 for jag och Ronja till Åbo för att gå på trimmningskursen. Kursen kostade 50€ och det tykte jag var billit :) Där fick Ronja träffa andra hundar och jag fick förståss träffa andra hundägare. Kursen tog ca 2 timmar och under den stunden lärde jag mig mycket. Med i bagaget hem hade jag en nöjd och glad hund som var mycket trött av allt lekande med de andra hundarna + 3 kompendier angående westietrimmning (bild på dem ovan). Sedan trimmningskursen har jag redan trimmat Ronjas huvud och svans själv, tar lite i gången och inte hela hunden på en gång, det skulle jag aldrig klara av. Det är mycket bättre för Ronja oxå att vi tar lite nu och då, ist för att ta allt på en gång o göra det i flera timmar (tar nämligen länge för mig när jag inte är van ännu). Jag ska satsa på att trimma resten av henne nu under påsklovet. Kommer bilder senare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar